22 Nisan 2007 Pazar

Pehlivan Tefrikaları

Sağıma dönsem Lost soluma dönsem Heroes seyrediliyor. Issız bir adaya gitsem yanıma Lost'un ilk üç sezonunu alırım adeta. Peki modern insan dizilerde tefrika halinde ne görmek istiyor, üşenmedim sizler için inceledim:

1. Güzel/Yakışıklı Manita
2. Mevsimine göre özel güçler, süperkahramanlık
3. Uzaylılar bizi kaçırsın
4. Esrarengiz şeyler
5. Toptan yok olma tehtidi

Peki ne anlıyorum ben bu durumdan; (ağır yorum geliy, bir yerlere tutunun)
Bu diziler insanların ortak düşleminden doğuyor, dizi yapımcısının özelliği bu ortak düşü bir anlatıya dönüştürerek bize yeniden sunması. İnsanoğlu kendi önemsizliğiyle tarihte hiç olmadığı biçimde karşı karşıya kalmış durumda. Belki de bir kuşak sonra bizi hatırlayacak kimse olmayacak, hatta belki de bu kuşakta bile hatırlayan pek kimse yok. Neyse ki Blog yazabiliyoruz da, tam manasıyla tırı vırı hayatımızın (gavur buna trivial da der şaşırmayın) ilginç değilse bile kayda değer olduğunu hissediyoruz.

Global ekonomi açısından bakınca benim süpermarkette bingo yerine ace almam nedir ki? Amerikan dış politikası açısından veya Gazprom'un gözünden, benim AKP veya ÖDP'ye oy vermem neyi değiştirir.

Naciz vücudumuzun toprak, kil, humus vb. olmasıyla başa çıkmak için yapabileceğimiz şeyler var. Örneğin öldükten sonra hatırlanacağımızı düşünmek, çocuk sahibi olup özelliklerimizin onda devam edeceğini düşünmek, öldükten sonra bir düşler dünyasında yeniden yaşayacağımıza inanmak. İşte böyle şeyler bizi hayalimizde ölümsüz yaparak, gerçek ölümle başetmemizi biraz sağlıyor.

Peki bize ölümsüzlük bahşeden tanrının kendisi unutulduysa (ve böylelikle öldüyse), çocuk yapmak biyolojik bir kaza olan insan varoluşunun anlamsızlığına sadece tuz biber ekiyorsa, bize şehit olma imkanı tanıyan herhangi bir ideoloji, sinizmin karşısında duramıyorsa.

Aha da şöyle iddia ediyorum o zaman, toplumlar çağın ruhunu anlamada kendi zannettiklerinden daha ileridir de, aslında bu bilgi onlardan kendileri tarafından gizlenir, zira insanlık ne kadar ilerlediyse, önemsizliğinin o derece farkına varır, bu yüzden de bilmekten çok bilmezlikten gelmeye muhtaçtır. Bunun için mitoloji gerekir efendiler, ve eski mitolojinin muhacir dilinde söylersek "eepten aykırı gittiğini" de biliyor bu insanlık dediğimiz domuz. Onun için de televizyonda sinemada yok efendim adaya düştüm, yok efendim uzaylı geldi beni aldı. Bre Scully, bre Mulder, siz o kadar önemli misiniz de uzaylı sizin peşinizde. Paranoia tümden önemsiz olma tehlikesine karşı, her şeyin kendisi hakkında olduğunu düşünme durumudur.

Nerd (niyörrd diye okunur) tabir ettiğimiz Napoleon Dynamite tabir ettiğimiz insanlar neden bu kadar Star Wars vb. hayranıdır. Bunlar aslında bilimin meftunudur ve doğal olarak materyalisttir. İnsanın aciz durumunu içten içe anlarlar, bunun için de hülyalara dalarlar.

Bu yeni mitolojiler, eskileri kadar sıkıcı. Bu yüzden de sevgili seyirciler en iyisi Heroes'daki capon oğlan gibi, uzay zamanı bükerek buralardan uzaklaşmak... Ale hop tereyağlı ballı ekmek...

0 yorum:

Yorum Gönder